fredag 18 maj 2018

Öl i Quebec del XI-Stadsvandring

Ymnigt snöfall större del av denna dag när jag tog bussen till centralare delar av staden. Precis som dagen innan blev det ett besök på trevliga Ninkasi St-jean. Hann bara med ett par öl denna dag, Kapibouska och Cowkasi, båda från À la fût beläget tretton mil väster om Ville de quebec. Med tanke på vilka avstånd det här i detta land får det väl betraktas som lokala öl.
Kul eftermiddag/kväll.

Nästa stopp var bryggeripuben Noctem med katt-tema. Intog en Kölsch 4% i baren i väntan på att dagens begivenhet skulle sätta igång. En rundvandring med provsmakning på några bryggeripubar var inbokad. Denna var tvåspråkig som tur var, men det var förvånande hur mycket franska jag förstod. Förutom undertecknad var det två franskspråkiga par och ett tvåspråkigt svensexegäng från Montreal.

Lite prat om bryggeriet och deras brygder samt en sampler med goda smakprov fick vi oss till livs innan nästa stopp som var La barberie. Där en IPA vid namn Karel intogs. Inte så märkvärdig har jag för mig.

Sista stoppet för den nu uppsluppna brokiga skaran var La Korrigane. Ganska mycket folk denna lördagkväll, men vi hade ett stort bord bokat. Ölen här för min del var: Kolsch, Cornik, Capitaine Chinook och Capitaine Newport.  Jag blev kvar på detta ställe resten av kvällen där ölen inte var fantastiska. Stort plus var att det bjöds på diverse snacks på alla ställen. Bussen ''hem'' gick precis utanför dörren och äntligen hade det slutat snöa.

Inga kommentarer: