söndag 22 april 2018

Öl i Quebec del VI-Ännu en bryggerifri dag

Dagen inleddes med lite Turfande i förstaden Longueuil och lite i Centrum. Inte särskillt mycket ölställen i Downtown, men ett är iallafall kedjan Bier markt som finns i tre provinser.
Jag besökte ett av deras hak i Toronto för några år sedan. Detta var liknande fast mycket större. Lite själ-löst kanske, men ganska ganska stort ölurval. Maten här var antagligen det godaste jag ätit i år så här långt. Beställde carbonara som tydligen inte hade något med pasta att göra, men fantastiskt gott var det iallafall. Till den goda maten, följande mer eller mindre goda öl: 1815 från det för mig okända Frampton brasse beläget 30 mil nordöst om Montreal. Big ben porter från Brasseurs du monde, Brise du lac från Archibald, Les trois mousquetaires Weizenbock.
Halvtidsvila på hotellrummet följde i vanlig ordning.


Ölen var bättre än bilden
På kvällen besöktes vad jag först trodde var en bryggeripub, men det visade sig vara bryggeriet Siboires krog i Montreal. Mycket folk för en måndagkväll, men ändå gott om plats på detta stora ställe.
Drack sex av deras öl och tyckte de var bra över lag. Dessa var: belgiska alen Raison merveilleuse; något disig. Frisk med belgiska toner. Ren i smaken, om man nu kan ''säga'' det om ''belgisk'' öl. Riktigt bra belgisk sessionIPA.
Mrs.pepperpot; Grumlig. Vete fan hur man ska beskriva aromen, men det luktar inte illa iallafall. Ska föreställa en wit med rosepeppar. Inget jag hittar. Något metallisk. Drar åt hefeweizen  som så många andra ''belgiska'' öl. Blir bättre när temperaturen ökar. Ok faktiskt.
Calvaire (pale ale); bärnstensfärgad, inte mycket till doft. Smakar väldigt engelskt, rena smaker vilket antagligen inte är det lättaste när man brygger en stil där det inte är mycket humle och alkohol att gömma felsmaker bakom.
Capricieuse; stilen är enligt tavlan på väggen ''americaine de ble'' (american wheat på ren svenska). Står på Rate beer som wheat ale. Jag tycker med det var som en helt ok wit. Lite mer kropp hade jag personligen velat ha, men detta är ett lätt öl och man får ta det för vad det är. Tydliga citrustoner utan att någon fruktskiva hängde på glasets kant. Ok öl.
Quaker stout; gräddigt beiget skum. Mycket mörk malt i aromen medan smaken domineras av kaffe. Svartmaltoch choklad i eftersmaken. Mums!
Ingénieuse (IRA); rubinfärgad maltig version av en ölstil jag sällan gillar. Ganska stiltypisk och välbalanserad.
Ölen var ok över lag. Servicen var bra så länge bartendern Julia jobbade, sedan gick de snabbt utför...
En stillsam afton.

Inga kommentarer: