måndag 5 februari 2018

Öl i Gdansk del III-No crap on tap

Jag tog en Lech Ice shandy i väntan på att Dykus som var utslagen efter gårdagens bravader skulle kvickna till. Det hjälpte inte.

Då Tony var på museum slutade det med att  jag fick själv gå på bryggeripuben Piwna där tre av deras fyra öl provades. Pils, American wheat och Dry stout. Bra grejor och i mitt tycke det bästa bryggeri som besöktes under denna resa.

Efter en rekordtidig halvtidsvila hade unge herrn kvicknat till och vi var i fas igen.
Kvällen inleddes på källarpuben Labeerynt som liksom Degustatornia och Pułapka fokuserade på ny polsk öl. Där gick det ett par timmar, Tony kom även och anslöt. Det skålades i följande öl: Sesyjny samuraj från det för mig okända Piwne podziemie beläget 67 mil sydöst om Gdansk, nära Ukraina. Muffin från Piwojad, Bard från Profesja och Pan ipani från Trzech kumpli. Uteslutande bra öl, polackerna levererar verkligen.

I samma kvarter fanns en pizzeria som hade en skylt om ''LOCAL BEER''. Vi skulle ju ändå äta så varför inte kombinera? Stark, men god pizza som säkert bidrog till de ynka två kilon som jag gick upp under denna tur. Den utlovade lokala ölen kom från Browar Amber ett par mil sydväst om stan, så hyfsat lokalt helt klart. Större delen av kvällen gick åt att avverka ölen som fanns och som var: Johannes, Chmielowy, APA, Neptun, Naturalny, Browarne lager. Jag gillade inte någon av dem. Det var dock antagligen billigt.

Tony gick i vanlig ordning och ''knoppade'' medan vi andra gick till Degustatornia dar vi var kvällen innan. Darz bór från Gościszewo och Maja Sour pale ale från Olimp. Skönt att avsluta med ett par goda öl iallafall.

Inga kommentarer: