onsdag 22 november 2017

Två provningar, ett inlägg

Det har varit en del provningar här den senaste tiden. Här är var vi kom fram till under ett par av dessa.

ESB

Slottskällans London 4,7% 13 poäng
Stenhammaren Stora oredan 11 poäng
Lundabryggeriet Svamp & vilt 7  poäng
Skebo Gjutarns bästa 5  poäng

Detta resultat höll jag verkligen inte med om där ölet undertecknad tyckte sämst om vann...

Helles

Irlbacher Exzellent spezialbier 10 poäng
Maxlrainer Schloss gold 7  poäng
Arcobräu Schloss 1  poäng

Samtliga inhandlade på flygplatsen i Berlin. Maxlrainer var min personliga favorit.

Oktoberfest

Hacker-pschorr 8 poäng
Remmarlöv 4 poäng
Kaltenberg 0 poäng

Rörande enighet hos panelen. Mäktig tvålitersflaska från München på tronen.

APA

Dugges Shape shifter 27 poäng
Beer studio Monkey mountain 20 poäng
Klackabackens Cirkus 13 poäng
Hopsie daisy My heart on a plate 5,6% 13 poäng
Leufsta 10 poäng
Skeppsgossen Flottisten 7  poäng

Dugges levererar i vanlig ordning. Mycket bra vinnaröl.

Gose

Founders Green zebra 12 poäng
Ritterguts Bärentöter 12 poäng
Tempel Isotonic 8  poäng
Orca Kirschenwäldchen 4  poäng

Lite av en favoritstil för mig, vinnarölen (plural) föll mig verkligen på läppen.

IPA

Oskar blues 16 poäng
Mohawk Lushious 15 poäng
Oppigårds New sweden 12 poäng
Magic rock Hypnotist 11 poäng
Brasstacks The conductor 10 poäng
Slottskällans Juicy 10 poäng
Beerbliotek Colonial hipster 9  poäng
Bergslagens Portrait Hazy face 9  poäng
Naparbier Alien klaw 9  poäng
Allsta 8  poäng
High nose brew Four stroke 6,2% 7  poäng
Yankee & kraut Apotheose 7  poäng
Kehrwieder Shipa simcoe 6  poäng
Evil twin Northern lights 5  poäng
Pax Regina 5  poäng
Uncharted Hoppy rabbit 0  poäng

Mohawk och coloradobrygden var riktigt bra. Jag tycker Alien klaw förtjänar en högre placering, men smaken är som baken.

Suröl

Thornbridge Days of creation 17 poäng
Avery Raspberry sour 16 poäng
Ca'del brado Nessun dorma 9  poäng
Hof ten dormaal Kriek 8  poäng
Prairie Apricot funk 6  poäng
Wild beer Zintuki 4  poäng

Antagligen första gången jag smakar en suröl från Thornbridge. Ännu en stil de bemästrat. Mycket bra. Engelskt även i botten.

Saison

De ranke De dottignies 11 poäng
Fantôme La dalmatienne 9  poäng
Dunham Rustique 8  poäng
Gamla enskede Gårdsöl 2  poäng

Länge sedan jag drack vinnarölet, minst lika bra som minnet säger mig.

BSA

Abbaye des rocs Triple impériale 10 poäng
De la senne/Toccalmatto Schieve funambulo 9  poäng
8 wired Rendition 3  poäng
Amarcord Tabachéra 2  poäng

Länge sedan jag provade något från Abbaye des rocs, men de kan ju än tydligen.

Imperial stout

Dugges/Stillwater Cocoa cacao 17 poäng
Evil twin Even more coco jesus 16 poäng
Cigar city Hunahpu's 13 poäng
Två feta grisar Sabaton open air 8  poäng
Innis & gunn Mika´s choice 3  poäng
Mission Dark seas 3  poäng

Mest anmärkningsvärt var att den superhypade floridabrygden bara fick en tredjeplats. Visst var den bra, men inte bäst.

Inga kommentarer: