söndag 19 november 2017

Öl i Neukölln del III-Två guldställen på gångavstånd

Mulet denna dag när jag tog tunnelbanan till centrum och restaurangen Hackethals. Litet, välbesökt och väl insuttet. Många lunchgäster som alla åt dagens vilket var schnitzel som smakade helt ok. De har en egen öl som jag inte har koll på vilka som brygger, men det var en helt ok schwarzbier (eller var det dunkel?) iallafall.
Åkte tillbaka till Neukölln och handlade lite i en livsmedelsaffär, dock bara en öl (som var på två liter).
Vilade upp mig på rummet några timmar innan jag på nytt gick till Lager lager som nu hade öppet.
Ett riktigt guldställe skulle det visa sig. En ölbutik med åtta fat och hundratals flaskor.
Jag blev sittandes där åtskilliga timmar inmundigandes: Miss hooter från Uiltje, Thirsty lady från lokala Heidenpeters, Untergiesinger erhellung från Giesinger som besöktes månaden innan, Rollberg Rauchbier, Spent Red oat ale, Hopfenpflücker pils från det för mig okända bayerska bryggeriet Pyraser, E.T.A. Hoffmann från Mahrs bräu och Tilmans Das helle. Den ena bättre än den andra.

Sen var det bara att dra ''hem'' den tunga väskan genom de sparsamt upplysta gatorna och dumpa densamma på hotellet.
Ett sista ryck på Muted horn blev det också, dock bara två öl denna kväll, fantastiska surölet Money blend från American solera och Saison de lis från missouribryggeriet Perennial artisan ales.
Riktigt hög klass på ölen denna dag.

Inga kommentarer: