torsdag 21 september 2017

Öl i Bayern del V-Tap house Munich

Liksom dagen innan tog det ett tag att komma iväg på morgonen/förmiddagen. Jag roade mig med en Bräu im moos Alkoholfreies Helles så länge.

Gubbarna skulle gå på ett bilmuseum i byn Amerang och jag hittade ett värdshus med exotisk huvudleverantör. Satt i lugn och ro på uteserveringen och fick i mig Export dunkel, hell och Rosenheim pils alla från Flötzinger. Inga vidare brygder faktiskt.

En superhjälte i min smak
Medresenärerna kom strax och hämtade mig och vi åkte vidare de sex milen nordväst till münchenförorten Feldkirchen och bryggeripuben Flugwerk där en sinnessjukt god (sen) lunch intogs. Ett par öl till blev det ju så klart, Schönramer Gold och från samma bryggeri Bayrisch pale ale. Inga höjdare.
Nästa stopp var Bayerns högst rankade ölbutik (på Rate beer), Biervana. Litet och trångt och mycket folk. En del öl fick vi med oss iallafall.


I münchenstadsdelen Mittersendling låg vårt hotell. Egentligen långt från ''allt'', men bra kommunikationer. Nära till både U- och S-bahn.
Efter att vi checkat in tog jag den senare till Haidhausen där Tap house Munich är beläget. Ett riktigt guldhak skulle det visa sig.
Trevlig personal och ett stort (enormt för att vara Centraleuropa) ölutbud.
Jag nöjde mig med fatöl även om det fanns mycket av intresse på flaska med. Camba (beläget nio min sydost om München) verkar vara huvudleverantör då de har många av deras öl på fat.
Bärsen denna afton bestod av: Krieger Hell, Modern times från det för mig okända Frau gruber, Morning Glory från österrikiska Bierol, Pale ale, 4 sessions, Hell, zwickl och Coffee Porter. De fem sista från ovan nämnda Camba. Bra öl över lag och kul med lite variation efter de senaste dagarnas traditionella tyska öl.

Jag stannade till på vägen tillbaka till S-bahn stationen och tog en kebabtallrik (eller liknande) med Löwenbräu Radler som måltidsdryck.
Klart slut.

Inga kommentarer: