tisdag 18 april 2017

Öl i Nya zeeland del V-Hamilton

Regnet strilade ned när jag gick över gatan till buss-stationen. Tog en tidigare buss än de andra för att få så mycket tid i landets femte största stad Hamilton som möjligt.
Bussen fastnade i rusningstrafiken så färden på tolv mil sydost tog ett par timmar.
Väl framme var första stoppet svenskägda resturangen Gothenburg. Imponerande ölutbud då hela fem göteborgsbryggerier fanns representerade.
Men jag åker inte till andra sidan jorden för att dricka svensk öl så jag nöjde mig med deras egna och inhemska tyska pilsner Gothenbräu.
Maten var grymt god, men de hade inget wifi så jag begav mig vidare.

...till den stora och mycket väl insuttna puben The londoner på samma gata. De försöker verkligen att få stället brittiskt, men det känns mest australiensiskt. Inhemsk öl fanns det i alla fall i form av Hawkes bay Pure lager vilken jag tycker var ok.
Ingen wifi här heller så jag gick till boendet för att dumpa väskan. Därefter besöktes ett köpcentra (inomhuscentrum som tur var för det ihärdiga regnet) där kläder inhandlades och mat intogs.
Det hade blivit dags för incheckning och lite vila tills gubbarna anlände.

Vi hade bokat visning på bryggeripuben Good george dit jag smet iväg lite tidigare än de andra och blev kvar hela kvällen. Har varit på flera visningar bättre än den här, men ölen var över lag bra. Hann med de flesta sorter de hade. Ett glas och ganska mycket öl ingick. Vi var nöjda.
Vad för öl intogs då? Jo dessa: Amber ale; bärnstensfärgad som namnet skvallrar om. Mer som en klassisk bitter än amber ale. Främst karamell framträder i smaken. Ok öl.
Sparkling ale; ljus, gyllene och klar. Mycket grapefrukt, ''smakar mer'' än 23 IBU. Mycket kolsyra, uppfriskande. Inte illa.
White ale; serveras med en apelsinskiva på kanten. Ljus och klar. Säd/lite vete. Lite väl fenolisk för min smak. Som en''kristallweisse light''.
(Ace of spades) Stout; kryddig arom. Maltig med gräddiga toner. Välbalanserad.
Saison; klar och halmgul. Luktar diskmedel. Något bananig/fenolisk, men det är överkomligt. Smakar även lite som diskmedel kan lukta, något metallisk.
IPA; Halmgul dvs lite väl ljus för stilen. Fruktig arom, vissa jordiga toner, relativt söt. Engelsk stil. Rätt ok.
I övrigt Pilsner, Liolet & veruca-The blueberry seasalt gose beer och Southfarthing stout.
Trevligt ställe som tidigare var en kyrka. Målade fönster finns fortfarande kvar, men med ölmotiv. Riktigt schysst.
Kan tänka mig att uteserveringen på baksidan är riktigt skön en solig dag, men det var ju tyvärr det sista det var.
Det hade i alla fall äntligen slutat regna när stegen väl styrdes ''hemmåt''.

Inga kommentarer: