söndag 30 april 2017

Öl i Nya zeeland del XIV-Ännu en solig dag i huvudstaden

Ingen frukost ingick på boendet så jag begav mig ut i brunch/lunch-tid och hittade ett ställe vid namn Bethel woods som såg ok att käka på.
Döm av min förvåning när de hade en massa exotisk öl där. Maten var dock inte mycket att hurra över.
Blev av förklarliga skäl sittandes här ett tag förtärandes: 69 lager (ingen aning om vilket som är skyldiga) och Duncans Stout. Det var ok öl.

Bra depåstopp innan jag kom fram till Sprig & fern tavern på Tinakori road. En ombonad pub som ägs/drivs av bryggeriet Sprig and fern beläget på andra sidan sundet på Sydöl.
Inget wifi där så det fick räcka med en öl, Fern lager; ljus, ren och lättdrucken. En mellanöl som gjord för en varm sommardag som denna. Intogs i skuggan i deras beergarden på baksidan.
Parlaments- eller regerings-byggnad
På väg tillbaka till centrum blev det ytterligare ett depåstopp på Bethel woods för ytterligare en lageröl i form av Razzle dazzle pilsner från Te aro.

Ett fjärde och sista besök på D4 mäktades med där en hel bunt öl intogs i form av Halo pilsner från Liberty, Sawmill ''Imperial'' red ale, Sawmill Crystal wheat beer, Uprising west auckland pale ale, Chur! nz pale ale från Behemoth. Smakade bra alltihop, dessutom blev jag bjuden på en av dessa öl. Trevligt ställe.

Mina medresenärer var i antågande söderifrån och vi träffades på utmärkta och stora gastrobryggeripuben (inte så fancy som det låter) Fork & brewer. Tyvärr hade det blivit lite kyligare nu så det var inte läge att sitta på den stora uteserveringen. Stället ligger dessutom en trappa upp så man får lite utsikt.
Burgare med mac & cheese till följande jästa maltdrycker: Shadow majestic pacific stout 3,7%, D*r*a*f*t*, Saxual, Low blow 4,4%, Puns n’ goses, Sourbet raspberry & lemon berliner weisse och Charlie XPA. Helt ok öl.
Jag gick tillbaka till boendet och hämtade mitt bagage och vi sågs åter vid stationen varifrån vi skulle ta en nattbuss norrut. Vi hade alla beställt liggplatser vilket visade sig vara rena skämtet. Det var som ubåtskojer fast lite bredare.
Det kanske inte låter så illa, men med tanke på hur landets vägnät ser ut blev det knappt någon blund då man bara åkte omkring på sin brits. Hade Nya zeeland haft motorvägar istället för serpentinvägar hade det säkert varit ok.
Jag tyckte till och med det var värre än att flyga.

Inga kommentarer: