onsdag 26 april 2017

Öl i Nya zeeland del XII-Inget ont som inte för nå't gott med sig

''Klockan'' ringde och det var dags att gå upp... problemet var bara att jag ställt larmet en timme för sent. Detta gjorde att bussen till Picton och färjan tillbaka till Nordön hade gått.
Fick försöka boka ett flyg till Wellington. Lättare sagt än gjort då Air new zealands hemsida ej behagade fungera ordentligt trots försök med olika webbläsare. Man uppmanades ringa (som en grottmänniska) dem och boka viket jag gjorde. Då blev det naturligtvis ännu dyrare. Det var välkommet en dag innan löning.
Till slut var det iallafall bokat och klart och jag var ett par tusen fattigare (utöver de pengar jag redan betalat för buss och båt).
Detta sparade dock en väldig massa tid som kunde bedrivas med att bränna ännu mer pengar.
Jag gick ut i värmen till utmärkta Dux central som besökts kvällen innan och som öppnade tidigt.
Några öl hanns med innan det var dags att bege sig till flygplatsen: Nor'wester (oklart vilka som bryggt den), Hopwired new zealand IPA från 8 wired och Lahar från det för mig okända Lakeman på Nordön. Det var över lag goda öl.

Riktigt hett att stå ute i solgasset och vänta på bussen till Christchurch International airport.
Ett par goda öl på den luftkonditionerade flygplatsen satt fint, Captain cooker manuka beer från Mussel inn och Three boys Golden ale. Billigare öl på flygplatsen än i stan.

Trots att det var en löjligt kort flygresa skulle passagerarna tvingas i öl. Spring tide från Mac’s. Inte jättegott.

Varmt och skönt var det när vi landade i kvällsolen i Wellington.
Bussen tog mig till boendet i centrum. Jag lastade av mina grejor och begav mig ut till mysiga The hop garden.
Tog en öl här, dock oklart vad. Inget wifi så det var bara att dra vidare.

...till närbelägna bryggeripuben Black dog. De stängde tidigt, men ett par öl hanns med iallafall, Bite hopped pilsner och White island pale ale. De var ok.

Ett stenkast därifrån ligger baren Malthouse som påminner om Bar hop i Toronto, fast mindre trångt.
En snubbe i baren började snacka med mig och efter någon minut kom vi fram till att vi kunde prata svenska istället. Han var från Huddinge.
Världen är inte jättestor.
Vi hängde där i baren i några timmar och drack öl. För min del Iron sands från North end, Tuatara Indian Pale Ale, Coopers Premium lager och Darkest days från Liberty. Hit n' miss över ölen, men en kul kväll/natt.

Inga kommentarer: