lördag 15 april 2017

Öl i Nya zeeland del III-Jetlag

Carl Lidbom är fortfarande stor i Nya zeeland.
Dagen inleddes med ett besök i hotellbaren. En Waikato draught från Lion breweries intogs i väntan på att det skulle sluta regna. Det gjorde det ej. Dock kunde jag låna ett paraply där.

Prominerade norrut i det strilande regnet och fick syn på en exotisk brygd genom ett fönster på en lite finare kinarestaurant. Jag slog mig ned i baren och tvingade i mig Monteiths Original ale.

Nästa stopp var guldstället 16 tun där även medresenärerna slöt upp.
Helt ok mat, trevlig och kunnig personal samt ett stort inhemskt ölsortiment.
En hel drös öl intogs här. För min del Black sands American Pale Ale, Garage project Beer, Deception från lokala Hallertau, Eagle Dry hopped pilsner, Good george Blueberry gose, Black sands Single hop pilsener, Supercharger APA från Panhead, Sandy jandals från Eagle och Obligatory pale ale från det för mig okända Te aro Brewing company beläget i Wellington.
Har för mig att jag gillade all öl här. Tyvärr blev det inget mer besök på 16 tun.

Hög tid att vila upp sig efter alla de godsakerna. Tony och Pütte satt kvar ett tag till.
Halvtidsvilan som följde varade i fem timmar. Jetlagen slog med andra ord till med full kraft. Det hade i alla fall slutat regna på kvällen.
Som tur var stängde den närbelägna och ganska stora bryggeripuben Shakespeare sent. Jag blev sittandes där några timmar drickandes: The Jester pilsner, The Lover blonde, J.A.F.A., The Bastard IPA, The Bard pale ale och The Gentleman stout. Över lag ok öl.
Jag fick mig en nattlig visning av själva bryggeriet av den trevliga bartendern.

På vägen tillbaka till hotellet blev det ett matstopp på Char grill där vi hade ätit frukost dagen innan. Till käket en australiensisk Frank Ginger beer.

Dagen/natten avslutades med en Three wolves från Mac’s i hotellbaren. Antagligen var det sista beställningen.

Inga kommentarer: