torsdag 6 april 2017

Öl i Nya zeeland del II-Uteserveringspremiär i februari

Morgonen randades och vi gick ut för att käka frukost i solskenet. Lokal exotisk fulöl i form av Db Export gold gjorde den goda frukosten sällskap.

Nästa stopp var återigen hotellbaren. En porter vid namn Black mac från Mac’s brewery intogs. Ser ut som Coca cola. Arom av rostad malt. Någolunda balanserad med toner av jord/sand. Ganska stiltypisk.

Ölbutiken som låg i närheten av hotellet var inte mycket att ha så jag begav mig ut för att hitta en bättre. Lyckades springa på en bryggeripub som var så pass ny att den trots min digra research had gått mig förbi. Als brewhouse hette den och ägdes av en kanadensare. De hade inget wifi så jag nöjde mig med en Witbier. Ingen höjdare, trots att det var en varm sommardag och allt.
Hittade en butik som hade lite bättre sortiment och plockade på mig lite av varje.

Vi möttes upp på utmärkta baren Brew on quays uteservering. Tidigaste sitta-ute-premiären på länge. Under ett par palmer med Stilla havet på andra sidan gatan. Maten smakade också bra. Värre kan man ha det i februari. En helbunt öl intogs också. För min del: Hippy ''berliner'' Cucumber edition från 8 wired; grumlig och blekgul. Ingen syra som det ofta är i berliner weisses, bara gurka i arom och smak.
Mot eureka från Tuatara; Bra pilsner som intogs under ideala förhållanden dvs utomhus på sommaren. Humlig arom, någolunda frisk med stabil beska. Dock lite mycket med en imperial pint då ölet inte är särskillt kallt när botten nås.
Bookbinder från Emerson’s; ''hembrygdsarom'', bärnstensfärgad bitter med äppeltoner. Rätt bra.
Copper tart från Hallertau; kopparfärgad och ganska söt med tropisk frukt. Ska föreställa en irish red, det hade jag inte gissat, men gott var det.
I övrigt Yakima monster från Liberty och Black nectar 5.8% från Martinborough.
Allt smakade bra. Gillade verkligen detta ställe som vi skulle återvända till.

Jag gick tillbaka till hotellbaren där en alkoholfri Mac's Ginger beer intogs.
Efter någon timmes vila blev det även en i Australien licensbrygd Kirin Megumi där.

Endast ett kvarter från hotellet låg utmärkta bryggeripuben Brothers beer som tyvärr stängde tidigt, men några gästöl hann jag med i alla fall: White matter från Yeastie boys, Milou från 8 wired och Strange sense of calm från det för mig okända Piha beer beläget fem mil sydväst om Auckland. Bra, men alkoholsvaga öl.
Tror det fanns 20 kranar och det starkaste ölet var på 5,7%. Utöver det fanns hundratals flasköl att botanisera bland. Ett guldställe helt enkelt. Lite litet bara.
De stängde redan klockan 22, men ett stenkast därifrån ligger bryggeripuben Sweat shop brew kitchen som skulle ha öppet till ''sent''.
Sent visade sig vara ännu tidigare än 22. Suck.

Det var bara att gå uppför backen till hotellbaren som stängde 3-4 än en gång. Tidig nedbäddning denna dag som avslutades med en Green beret IPA från Mac's i hotellbaren. Ok öl.

Inga kommentarer: