söndag 29 januari 2017

Öl i Parkernas stad

Det hade blivit dags för den alltid så efterlängtade Årets soloresa.
Jag tog tåget från Centralen, men när vi kom till Lund blev ekipaget ståendes där ett bra tag innan vidare färd då någon hade hoppat framför något annat tåg strax innan. En Tt Original ''avnjöts'' i resturangvagnen.
Nästan två timmar efter tidtabell anländer vi då äntligen till Malmö C.

Går och checkar in på mitt hotell där endast väskor dumpas innan jag går ut på stan och käkar något lättare. En promenad ned till (nya?) Tröls följde.
Enligt deras hemsida öppnar de 11 på söndagar, strax innan 16 var de fortfarande stängt.
Istället blir det efter ytterligare en promenad till ''Biskopen'' vid stationen.
Där slöt lokale ölnörden Anders upp som jag träffat ett par gånger tidigare vid besök i Malmö.
En sallad fick det bli till ölen: Sibbarps Pilsner, Finn Brown ale, Basalt från det för mig okända holländska Tommie sjef, Three berry tart Saison från kalifornienbryggeriet Council och från samma bryggeri Cherry tart saison. Vi delade på det mesta. Det satt fint.

Vi gick vidare till Brewdog bar där vi hann med några öl innan de stängde i form av Ace of equinox, Twin atlantic pale ale samt Book of records Hazelnut & vanilla från Beerbliotek. Bra alltihop.

Dagens sista ölstopp för oss var stadens andra Bishops arms. Som jag besökt ett par gånger tidigare. Anmärkningsvärt här var att det tydligen huserar ett bryggeri i källaren med det underliga men passande namnet ''-1''. Tyvärr hann de stänga innan jag han fram till deras öl.
Ett antal brygder intogs dock under mycken gamman. Nämligen Greenkeeper från Svaneke, K:rlek Höst/Vinter 2016 från Mikkeller, Karluminium från Omnipollo och slutligen Fyrvaktarens midvinter från Värmdö. Bra öl över lag. Kul kväll.

Inga kommentarer: