lördag 16 juli 2016

Öl i Minneapolis del VIII-Bryggerifri dag

Återigen gick vi över Mississippifloden till centrumsidan av stan. Denna gång för att besöka baren Republic. Det var lördagförmiddag och det fanns ett bord där man fick göra sin egen bloody mary. Land of the free indeed. Skulle någon barägare i Sverige göra detsamma skulle väl någon uppsatt sosse få ''spelet''...
Jag nöjde mig med en Otra vez från Sierra nevada; ljus med blygsam arom. Välbalanserad gose med syrlig avslutning.
Nästan vägg-i-vägg ligger Chipotle som vi var på tidigare i veckan. Gled in där lite snabbt medan Majsan satt kvar i baren. Några lite för starka tacos fyllde magen där.

Tillbaka på Republic blev det ''några'' till öl i form av: Summer crush från Castle danger, Fair state Session ale; halmgul med grapefruktsarom och bra beska. Trevlig sessionIPA. Phresh från Modist; ''mörkgul'' och något disig. Överraskande fruktig. Helt ok. Gose gone wild från Stillwater; doft och utseende helt enligt skolboken. Rätt bra, men jag hade väntat mig mer av Stillwater. Ölet hade behövt mer syra och kolsyra enligt mig. I övrigt Venture pils från Bent paddle och Provider från Steel toe. Allt smakade mer eller mindre bra.
En välförtjänt halvtidsvila på rummet följde.

Bryggeriet Jl beers från North Dakota har en hamburgerresturang (i dess rätta betydelse) i Minneapolis som vi besökte denna kväll. Varsin otroligt god burgare slank ned tillsammans med deras egen Watering hole, Lift bridge Mango blonde, Inbound Apricot ale, Climb 4 kidney cancer från Milwaukee brew, Victory Anniversary 20 experimental IPA, Fat funk ale från New belgium/Allagash. Det (mesta) smakade bra. Trots god öl, trevlig/effektiv personal och grym burgare är jag lite besviken över att de bara hade en av sina egna öl.
Det fick räcka så denna dag.

Inga kommentarer: