fredag 6 maj 2016

Öl i Bergen del II-VIP treatment

Efter en brutal frukostbuffe gick jag ut. Solen tittade faktiskt fram stundtals.
Tillbaka till Pingvinen som besökts kvällen innan. En relativt torr fiskgratäng gjorde ett par öl sällskap. Naglfare från Ægir; ser ut och smakar som brown ales brukar. Ett skolboksexempel på stilen. Inte illa.
Meinklang från Gusswerk; ser ut som fulöl. Luktar kokta grönsaker med en strimma citron. Smakar kokta grönsaker och djävulskap. Hemsk.

Jag gick ut och turfade på Bergens backiga gator. Efter en stund ringde Eirik, en bryggare på 7 fjell som jag träffat kvällen innan. Han undrade om intresse fanns för en privat visning.
Om det gjorde!
På den stora baren Una mötte jag upp Brussels beer-project-bryggaren och hans norske importör.

Vi åkte med bil ned till Bønes beläget nära flygplatsen där 7 fjell är beläget.
Stora lokaler där de håller på (det kanske är klart nu) att bygga en bar en trappa upp från själva brygghuset.
Vi fick varsin Småtös som välkomstdrink som intogs medan visningen pågick.
Efteråt slog vi oss ned och gick igenom allt som bryggeriet hade att erbjuda, uppskattningsvis 12 sorter till. Till exempel:
Harmonien, Kniksen India Red ale, Rundemanen rye stout, 7 sorter christmas ale, Gamlehaugen old ale, Møllaren, Walkendorff amber ale, Svartediket black IPA, Ulriken double IPA och Morgenstemning coffee stout. Det mesta smakade bra.
Mycket trevligt!

När jag kom tillbaka till stan hade Pütte och Tony anlänt. De satt och tröck pizzabuffe. Det såg inte så lockande ut så jag gick tillbaka till Una och tog ett par öl tills de var klara. Greatfruit från Lindheim; ser ut som vilken fulöl som helst. Klar. Mycket syra och inte så mycket mer, men det var vad jag behövde. Slump från det för mig okända Slumpelukko; disig och bärnstensfärgad. En trött APA. Ingen höjdare.

Tony hade lokaliserat en Sportsbar som visade svensk kvalhockey som vi tyvärr bänkade oss för. Några jästa maltdrycker intogs till. Nøgne ø Havrestout, Hansa IPA och Hansa Pilsner. Varken höjdarmatch eller höjdaröl.

Gubbarna gick till sängs. Jag skulle göra det samma, men såg ett flipperspel på Vaagen pub och var ju tvungen att spela. En öl till blev det där. Julefred 6.5% från Kinn avslutade denna relativt soliga dag.

Inga kommentarer: