torsdag 5 maj 2016

Öl i Bergen del I-Tung kväll

Efter uppskattningsvis några timmars sömn var det dags att bege sig till Arlanda.
Exotisk öl fanns att inta där. The pawn’s pils från Coppersmith’s som var ok.

Målet för dagen var Europas regnigaste stad tillika Norges näst största stad, Bergen. Mindre än Malmö, men större än Reykjavik.
Denna resa ägde rum under påsken, så vinmonopolet skulle vara stängt under hela vistelsen. De har en röd dag mer än oss plus att de hade stängt på lördagen av bara farten.
Detta låter ju förförligt, men på flygplatsen uppenbarade sig den bästa taxfreebutiken jag sett.
Relativt mycket inhemsk finöl från bryggerier som 7 fjell, Nøgne ø, Haandbryggeriet och Kinn fanns att botanisera bland. Billigare än på bolaget dessutom.
Regnade gjorde det mycket riktigt under flygbussturen in till själva stan.
Efter en kortare promenad kunde jag checka in på hotellet i stadsdelen Strandsiden.
Vilade upp mig någon timme innan mina steg styrdes till Apollon, vad som måste vara Bergens svar på Pet sounds, en skivbutik med bar.
Här var första gången, men absolut inte sista gången denna resa jag tappade hakan över priserna (antagligen är det gratis att få hakan fastmonterad igen på norska sjukhus).
Anledningen till besöket här var en Brussels beer project-provning.
En av bryggarna presenterade ölen allteftersom de serverades.
Vi fick smaka Babylone, Salvation, Delta, Tante tatin och en hefeweizen som jag hoppade över och lät mina bordskamrater få en större dos av.
I övrigt intogs här Kinn Pils; bra men 99:- för en mellis? Galenskap. Bara att vänja sig. Disig och torr.
Frydenlund Pale ale; bärnstensfärgad och klar, kokta grönsaker i massor både i smak och arom. Någon diffus beska finns också där. Mycket kolsyra för stilen. Galet usel.
Ego Sesong; svart vinbärs-vingummi i aromen, även lite i smaken. En saison som som balanserar humlen och kryddigheten från jästen på ett förnämligt sätt. Frisk.
Sorachi sess från HaandBryggeriet; ljust bärnstensfärgad, disig, typisk saison-arom. Mycket belgisk jäst och kolsyra. Torr. Lång efterbeska för stilen. Inte jättekryddig, fast man känner helt klart att det är en saison.
I övrigt Julie india saison från Amundsen, Rødgrød med fløde från To øl och Bergen Pale ale 5.7% från Balder.
Över lag så var de belgiska brygderna överlägsna de inhemska. Kul ställe med trevliga gäster.

Nästa stopp var Pingvinen. Där jag träffade några dalagnagare som jobbade i Norge. Jag hängde med dem resten av kvällen. Öl fanns också att tillgå i form av Hansa White IPA, Nøgne ø Blonde och Tippetue från det lokala 7 fjell.

Hade väl egentligen fått nog, men svenskarna släpade med mig till det närbelägna Cafe opera. Smockfullt och livligt precis som det inte ska va. En Hansa Bayer var allt jag mäktade med. God natt!

Inga kommentarer: