onsdag 8 februari 2012

Öl i''Hemska london''del II-Liten pubrunda

Bussen tillbaka till det forna imperiets huvudstad gick redan innan klockan åtta så man var på Victoria station tidigt. Jag var galet hungrig så det blev ett besök på Weatherspoons på stationen där det känns som man har varit många gånger förr, men detta var nog antagligen ''bara'' fjärde besöket. På McDonalds-maner fanns bara frukost vid denna tidpunkt. Jag vägrar betala för brittisk frukost. Hur kan det klassas som människoföda? En öl fick istället mätta. Haka från Slaters. Det viktigaste var att man fick utnyttja muggen.

Jag skulle bo inte långt från Kings cross även denna natt, men på ett annat ställe.
Efter att ha inhandlat magmedicin (ett måste på denna ''gudsförgätna'' ö) och en helt ok hamburgare var det dags att storhandla inför hemresan på Sourced market där jag även drack en öl på plats.
Heligan honey från Skinners; ganska mycket honung på ett inte alltför obehagligt sätt. Följt av en kebab.

När väskan var avkastad begav jag mig till det fantastiska Cask pub and kitchen som även besöktes på förra årets soloresa.
Curious från Magic rock; väldigt ljus, antagligen med amerikansk humle. Välhumlad och mycket god. Dagens näst bästa antagligen. Bara 3,9%
Fireside porter från det för mig okända bryggeriet Ilkley; djupt rubinfärgad kaffebomb som funkade rätt väl med bärpaj och vaniljkräm till.
Pub scrawl från Thornbridge; gyllene. Väldigt snäll och neutral. Jag förväntar mig mer än så här av det här bryggeriet (som rankas höre än Lagunitas på Rate beer).
Revolutions; Beat red; brunröd, sand, ganska besk, lång eftersmak. ''Sådär'' får väl ''betyget'' bli.

Här blev det en betydligt kortare halvtidsvila än dagen innan
Stegen styrdes sedan till The island queen där en Tunnel vision från Box stream inledde kvälls-skiftet. Bärnstensfärgad, cigarettrök och en syrlig ton. Underlig beska. Ingen höjdare.
Atlas range Wayfarer ''IPA'' från Orkney; väldigt ljus och snäll för att föreställa en IPA. Det smakar absolut inte illa, men absolut inte vad man förväntade sig. ''This is not America''.
Här fanns även några brygder från Coors som jag var nödgad att plöja igenom.
Animee Lemon; luktar hemskt och ljus-skadat, men smaken är inte lika fruktansvärd. Mycket kolsyra. Smakar citron faktiskt. Bättre än Zipfer Lemon och förväntningarna.
Animee Rose; fruktig arom. Väldigt söt. Som kolsyrad jordgubbs-saft. Lättdrucken minst sagt. Ett riktigt barnöl.
Animee clear; ljusaste öl jag druckit utan tvekan. Vete fan vad det smakar. Inte mycket i alla fall. Som att dricka lätt kolsyrat vatten med någon bismak.
Tre överraskande olika ''öl''.

Nästa stopp var The narrow boat inte långt därifrån. Ett ställe som var över förväntan.
Trumans runner från Nethergate; djupt kopparfärgad. Är allt jag kumde förmå mig att skriva då lökchips kvaddade mina smaklökar värre än var någon DIPA skulle kunna göra.
Meantime Helles; färgen är i ljusaste laget. Mycket kolsyra, saknar brödigheten som brukar vara påtaglig i tyska öl i samma stil. Som vanligt (som brittisk lager alltid är) svagare än de brukar vara.Dock bra för att vara en brittisk lager i mitt tycke.
Nightwatchman från ELB (East London brewing); Brun/rubin, trevlig arom av humle och spya (på ett bra sätt). Fyllig och relativt söt, maltig, men ändå välbalanserad. Grym, årets bästa så här långt...en mellanöl! Med den här biran har man skruvat upp förväntningarna på sig reält.

På vägen ''hem'' låg puben The Charles Lamb som ett par exotiska brygder.
Windsor knot från Windsor & Eton; ljuvlig pairing med dess friska välhumlade smak mot de intensivt kryddade salta snacksen scampifries. Mycket bra.
Slutligen pubens egna pilsner som jag uppfattade det. Egna etikett skulle det vara.
Bavo pils från Huyghe (Delirium tremens); Inte så märkvärdigt öl.
Någon form av kebab fick avsluta dagen. Många öl blev det.

Inga kommentarer: